Jaké budou pracovní modely v roce 2024?

5. 4. 2024
Novinky

Pracovní modely roku 2024 – práce z domova, hybridní modely, plný návrat do kanceláří – co chtějí zaměstnanci a co CEO. A co profese, které musí být v práci fyzicky?

Práce z domova – od benefitu k hybridním modelům.

Do roku 2019 převládalo přesvědčení, že práce z domova (home office), resp. práce na dálku, by bránila onboardingu, ohrožovala firemní kulturu i bezpečnost. Manažeři se často vymlouvali na to, že pokud by jeden zaměstnanec mohl pracovat z domova, museli by mít stejné privilegium všichni, takže možnost práce z domova byla brána jako zajímavý benefit jen pro vybrané zaměstnance.

Pandemie v roce 2020 si však vynutila změnu. Práce z domova odhalila četné výhody pro zaměstnavatele i zaměstnance, a proto začala být dostupná většině zaměstnanců. Zkrácení doby potřebné pro dojíždění do práce, zlepšilo produktivitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců, společnostem se zase snížily náklady na kancelářské prostory. Největší nevýhodou však byl problém s komunikací mezi týmy i mezi kolegy navzájem.

V roce 2023 se proto postoje změnily a začal tlak manažerů na návrat do kanceláří. To je ale v rozporu s preferencemi zaměstnanců, kteří si na práci z domova rychle zvykli, přestali ji brát jako benefit a začala pro ně být standardem. Například přísná politika Amazonu pro návrat zaměstnanců do kanceláří vedla k jejich významným odchodům. Napětí mezi tím, že zaměstnanci preferují práci na dálku a tím, že zaměstnavatel trvá na jejich přítomnosti v kanceláři, odhaluje rozpor v očekávání obou stran. Zatímco generální ředitelé se snaží znovu získat kontrolu nad svou pracovní silou, zaměstnanci stále více preferují společnosti, které poskytují možnost práce z domova.

A co dál?

I když velké podniky tlačí na návrat zaměstnanců do kanceláří, odborníci se domnívají, že většina organizací v budoucnu přijme flexibilnější přístup. Koncept trávení pěti dní v týdnu v kanceláři zastarává, ale celotýdenní práce z domova zároveň vede ke snížené sociální interakci, a potenciálně tedy i k nižší motivaci. Normou pro firmy se tak stává hybridní model práce, kdy zaměstnanci tráví část pracovních dnů v kanceláři a část prací na dálku.

Při zavádění hybridních pracovních uspořádání bude mít zásadní význam transparentnost a jasná komunikace pravidel. Společnosti by také měly brát v úvahu preference a potřeby svých zaměstnanců a nabízet strukturovaný hybridní model spíše než univerzální přístup pro všechny. Tato flexibilita může být významnou výhodou při náboru, protože špičkoví talenti stále více oceňují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, kterou možnost pracovat na dálku přináší. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že hybridní model je zaměstnancům nabízen úměrně velikosti firmy. Samozřejmě za podmínek, že jej umožňuje povaha pozice.

infografika 1

Zároveň firmy nesmí opomíjet potřeby pracovníků v první linii. Tito lidé, kteří jsou nepostradatelní například v pohostinství, zdravotnictví, maloobchodu nebo výrobě, se často cítí nedocenění a přepracovaní. Jejich preference se přitom liší od preferencí kancelářských pracovníků, dávají tak větší důraz na možnost výběru svých pracovních dnů, delší dobu dovolené nebo zkrácené úvazky.

Z uvedeného vyplývá, že práce na dálku skutečně přestává být benefitem v pravém slova smyslu, a proto se firmy musí zabývat tím, jaké jiné benefity zaměstnancům nabídnout tak, aby byly moderní, dostupné odevšad a hlavně smysluplné. Zároveň by měly odpovídat různorodým potřebám zaměstnanců. S moderním digitálním řešením benefitů tak může firmám pomoci Up Česká republika, který svým partnerům nabízí cafeterie eBenefity a eStravenka.

Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých modelů práce?

Při výběru mezi modely práce na dálku, hybridními a pouze kancelářskými modely je nezbytné zvážit výhody a nevýhody každého z nich. Neexistuje žádné univerzální řešení, protože každá možnost má svůj vlastní soubor výhod a výzev.

Faktory, jako je spolupráce, produktivita, rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, spokojenost zaměstnanců a firemní kultura, by měly být pro firmy vodítkem při určování nejlepšího řešení.

Práce na dálku

Výhody: Zvýšená flexibilita, bez dojíždění a lepší rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Zaměstnanci oceňují autonomii a svobodu, kterou práce na dálku poskytuje a umožňuje jim soustředit se na své úkoly bez rozptylování v kanceláři.

Nevýhody: Práce na dálku však může také vést k pocitům izolace a snížené sociální interakci.

Na co nezapomenout: Společnosti musí hledat způsoby, jak podpořit pocit komunity a spojení mezi vzdálenými zaměstnanci. Pomoci může například balíček motivačních nástrojů VERSO, který je součástí aplikace Můj Up, jež v roce 2023 vyhrála ocenění odborné organizace IEA za nejlepší mobilní aplikaci.

Hybridní práce

Výhody: Kombinuje výhody práce na dálku a v kanceláři a poskytuje zaměstnancům flexibilitu při výběru času a místa, kdy a kde budou pracovat. Umožňuje lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, zkracuje dobu dojíždění a zároveň nabízí příležitosti pro spolupráci a sociální interakci v kanceláři.

Nevýhody: Problémy při koordinaci harmonogramů a udržování soudržné firemní kultury.

Na co nezapomenout: Společnosti musí stanovit jasné pokyny a komunikační kanály, aby zajistily efektivní spolupráci v hybridním pracovním prostředí.

Práce pouze v kanceláři

Výhody: Možnost osobní spolupráce a podpora silného smyslu pro komunitu mezi zaměstnanci. Umožňuje okamžitou zpětnou vazbu, spontánní interakce a budování vztahů.

Nevýhody: Může omezit flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců, zejména těch, kteří mají dlouhé dojíždění nebo osobní povinnosti. Práce pouze v kanceláři také vyžaduje značné investice do kancelářských prostor a infrastruktury.

Čtyřdenní pracovní týden

Lze kombinovat se všemi pracovními modely. Jeho zavedení je možné v případě, že se tak zvýší produktivita práce a pokud lze nastavit cíle a nechat zaměstnance zorganizovat si práci podle jejich potřeb. Zároveň je nutné si stanovit jednotný volný den, aby se zaměstnanci v kanceláři potkali.

a791a5c7 ec32 43af bb06 073b88399bd1
Autor

Eva Hejlova

Vice President, People Management Forum
Personalistika je moje srdeční záležitost
Autor

Ruben Vančo

Innovation Marketing Manager
otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…

Ostatní články

Novinky UP První virtuální platební karta s benefity v ČR

Pokud jste fanoušci moderních technologií, pak budete nadšení novinkou, kterou v Up Česká republika přinášíme jako první na trhu s benefity. Je to virtuální platební karta! Už žádné plastové kartičky či papírové benefitní poukázky napěchované v peněžence, ale moderní, trendy, bezpečné a ekologické placení. Naši uživatelé jsou pro nás v Up Česká republika alfou a omegou. Neustále pro ně rosteme, vymýšlíme […]

Novinky UP Naše NPS hodnocení letí vzhůru – děkujeme!

Moc si vážíme hodnocení a zpětné vazby od našich zákazníků, kteří nám dali hodnocení 75 bodů v NPS průzkumu. Jsme rádi, že máme spokojené a věrné zákazníky a je to pro nás závazek i do budoucna. Spokojení zákazníci jsou pro nás v Up Česká republika středobodem zájmu. Děláme vše pro to, aby byli s našimi službami a produkty co nejspokojenější. […]

Novinky UP AI a její dopad na práci personalistů

Generativní umělá inteligence (AI) a její dopad na práci personalistů – budou mít i nadále co dělat nebo je AI nahradí? Když se začtete do článků o generativní umělé inteligenci (AI), zdá se, že ta co nevidět nahradí spoustu lidské práce. Nebude tedy zapotřebí řídit lidi a personalisté se tak mohou začít domnívat, že je […]

Novinky UP NastUpuje nová éra! A s ní přichází…

Zimní vítr nepřivál jen první vločky, ale také velké změny. Možná to otřese celým vaším vesmírem, protože se chystáme pohnout světem HR a firemní motivace. Platforma Můj Up přichází s inovativním balíčkem Universo+, která má jediný cíl – budovat zdravou firemní kulturu odshora až dolů!

Novinky UP Nemůžete zvýšit platy? Zkuste další léky na „zaječí úmysly“ zaměstnanců.

Zaměstnavatelé, vlnu žádostí
o zvýšení platu můžete očekávat za tři, dva, jedna… Podle našeho průzkumu vás přes 50 % zaměstnanců už brzy chystá požádat o přidání peněz. Aby ne, rekordní pokles reálných mezd a bobtnající inflace jim jinou možnost nedávají. Vy si ale možná nemůžete dovolit platy zvednout. Pak riskujete, že nespokojení lidé odejdou. A možná i něco mnohem horšího.

Novinky UP Upusťte od papírování. Digitalizace vám zjednoduší práci a šetří životní prostředí.

Dnešní doba má neúprosné tempo v zavádění technologií a digitalizaci všemožných procesů. Udržet krok s aktuálními trendy, mít stále přehled o novinkách, a přitom zajistit hladký chod společnosti není jednoduché. Aplikace Můj Up představuje skvělé řešení pro vás i vaše zaměstnance.

Novinky UP VstUpte do digitální éry. Usnadněte si práci zapojením moderních technologií.

Světová pandemie změnila mnohé, včetně standardního pracovního modelu a nároků zaměstnanců na motivaci a odměny. Stále populárnější je zapojení moderních nástrojů do pracovního procesu, čímž dochází ke zjednodušení
a zpříjemnění práce pro všechny strany. Jak udržet zaměstnance informované a motivované i v době home officové?

Novinky UP SoUpeříte s inflací? Pomůžeme vám vyhrát!

Inflace dosahuje nevídaných výšin
a ceny prakticky všeho rostou jako divé. Mnozí zaměstnanci přemýšlí, jak zvládnou nadcházející období, někteří volají po navýšení platu, aby vůbec vyšli a jiní dokonce zvažují změnu zaměstnání, aby mohli dosáhnout na zvýšení svého měsíčního příjmu. Prognózy nejrůznějších odborníků navíc hrozí, že s koncem roku se situace ještě přiostří. Jak vyváznout z této nelehké situace s lehkostí a bez ztráty kytičky?

Novinky UP Upevněte svoji pozici na trhu práce: Správně nastavené benefity pomohou s motivací zaměstnanců

Jistě jste zaznamenali, že světová pandemie výrazně pomohla urychlit digitalizaci. Firmy dnes mohou podporovat a motivovat své zaměstnance způsoby, o nichž se jim před pár lety ani nesnilo. Dovolte nám inspirovat Vás, jak udržet krok s dnešní digitální dobou.

Novinky UP Konec podpory internetového prohlížeče Internet Explorer

Vážení uživatelé, dovolujeme si vás informovat, že společnost Microsoft přestává podporovat internetový prohlížeč Internet Explorer.

Novinky UP Buďte vůči svým zaměstnancům otevření a sdílejte s nimi pravidelně, co se ve vaší firmě děje.

Iniciativní zaměstnanci s chutí do práce, to je sen každého zaměstnavatele. Ale kde je vzít? A kolik vás to bude stát? Odpovědi na tyto i další otázky, které se vám právě tvoří v hlavě, naleznete v našem článku. A zaručujeme, že atmosféru ve vaší firmě to pozvedne na vyšší úroveň.

Novinky UP Použijte benefity jako teleport na svoji příští dovolenou

Vaše benefitní body či volnočasové poukázky vám teď zkrátí čekání…

Novinky UP Průzkum: Až 40 % zaměstnanců bude chtít zvýšení platu

Z našeho výzkumu mezi tisícovkou zaměstnanců vyplývá, že se letos firmy musí připravit na vyšší nároky svých lidí. Kromě zvýšení platu je mezi zaměstnanci zájem o nové benefity a hybridní způsob práce z kanceláře a z domova. Naopak zájem o povýšení, nebo bonus za očkování proti covidu v tomhle roce zaměstnance moc lákat nebude. K […]

Novinky UP Návrat do normálu mohou zkomplikovat závislosti

Náchylnost k závislostem, kterou přinesla pandemie a práce z domova, nám může zkazit radost z ústupu covidové éry. Konkrétně můžeme vinit nedostatek společenského života, strach o blízké a práci nebo změnu režimu a nové povinnosti spojené například s distanční výukou. Ne každý to ustojí, a tak sáhne třeba po sladkostech, počítačových hrách, nebo alkoholu.

Novinky UP Kalendárium HR událostí

HR svět prochází bouřlivými a stále se zrychlujícími změnami. Pokud je personalistika vaším životním posláním, v téhle situaci si jen těžko můžete nechat „ujet vlak“. Aby se to nestalo, už dnes vám dáváme vybrat z HR akcí pro rok 2022. Každá z nich funguje jako lístek do první třídy na vaší cestě k rychlé orientaci […]

logo novinky up Konsolidační balíček a benefity v roce 2024

Zajímá vás, jak vládní konsolidační balíček ovlivní zaměstnavatele a jak můžete efektivně optimalizovat své náklady?

logo novinky up Optimální hodnota stravenky pro rok 2024 je 211 Kč

Ve světle nového roku přinášíme povzbudivé zprávy o stravenkách pro rok 2024. S ohledem na současnou ekonomickou situaci a rostoucí ceny obědů optimální hodnota stravenky vzrostla. Nečekejte proto, a navyšte svým zaměstnancům hodnotu stravenek a eStravenky co nejdříve.

logo HRNews Důvěra je v práci důležitá pro 9 z 10 lidí, současné krize ji oslabují

Důvěra v nadřízeného je důležitá pro 90 % zaměstnanců. Pro 9 z 10 lidí je také podstatné, aby jejich nadřízený důvěřoval jim. V posledních složitých letech prochází ale důvěra ve firmách velkým testem. A zaměstnanci pociťují spíše její pokles, obzvlášť to platí pro zkušenější lidi nad 50 let. Na spokojenost zaměstnanců přitom může mít větší […]

IDNES.cz logo mensi Průměrná mzda reálně klesla o necelých deset procent. Už potřetí v řadě

Reálné mzdy Čechů klesají, a to i navzdory tomu, že průměrná mzda roste. Ve druhém čtvrtletí vzrostla oproti stejnému období předchozího roku o 4,4 procenta. Vlivem inflace reálné mzdy spadly o 9,8 procenta, vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Pro většinu zaměstnavatelů je přitom nereálné držet s inflací tempo.

Twitter McKinsey & Company Nejoblíbenější zaměstnanecké benefity přelomu roku

„Pandemie se stala živnou půdou pro rozvoj závislostí a nejedná se…

LinkedIn Stéphane NICOLETTI Nejlepší dárek je ten, který si můžete vybrat sami. Víte komu, my víme jak.

Přemýšlíte, jak na Vánoce odměnit své zaměstnance a lámete si hlavu…

logo forbes Pandemie se stala živnou půdou pro rozvoj závislostí. Jak je rozpoznat a předcházet jim?

Vývoj posledních týdnů ukazuje…

logo euroCZ O zvýšení platu se bojí říct 30 procent zaměstnanců, vyplývá z průzkumu.

Z průzkumu společnosti Up Česká republika vyplývá…

Nevyhazujte to! Nabídněte použité věci kolegům s funkcí Bazar

Než vyhodíte použité kolo, nábytek, oblečení nebo cokoli dalšího…

LinkedIn Up Česká republika Na letošní konferenci People Management Forum HR Know How nesmíme chybět

Letošní největší akce PMF…