Pracovní modely roku 2024 – práce z domova, hybridní modely, plný návrat do kanceláří – co chtějí zaměstnanci a co CEO. A co profese, které musí být v práci fyzicky?
Do roku 2019 převládalo přesvědčení, že práce z domova (home office), resp. práce na dálku, by bránila onboardingu, ohrožovala firemní kulturu i bezpečnost. Manažeři se často vymlouvali na to, že pokud by jeden zaměstnanec mohl pracovat z domova, museli by mít stejné privilegium všichni, takže možnost práce z domova byla brána jako zajímavý benefit jen pro vybrané zaměstnance.
Pandemie v roce 2020 si však vynutila změnu. Práce z domova odhalila četné výhody pro zaměstnavatele i zaměstnance, a proto začala být dostupná většině zaměstnanců. Zkrácení doby potřebné pro dojíždění do práce, zlepšilo produktivitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců, společnostem se zase snížily náklady na kancelářské prostory. Největší nevýhodou však byl problém s komunikací mezi týmy i mezi kolegy navzájem.
V roce 2023 se proto postoje změnily a začal tlak manažerů na návrat do kanceláří. To je ale v rozporu s preferencemi zaměstnanců, kteří si na práci z domova rychle zvykli, přestali ji brát jako benefit a začala pro ně být standardem. Například přísná politika Amazonu pro návrat zaměstnanců do kanceláří vedla k jejich významným odchodům. Napětí mezi tím, že zaměstnanci preferují práci na dálku a tím, že zaměstnavatel trvá na jejich přítomnosti v kanceláři, odhaluje rozpor v očekávání obou stran. Zatímco generální ředitelé se snaží znovu získat kontrolu nad svou pracovní silou, zaměstnanci stále více preferují společnosti, které poskytují možnost práce z domova.
I když velké podniky tlačí na návrat zaměstnanců do kanceláří, odborníci se domnívají, že většina organizací v budoucnu přijme flexibilnější přístup. Koncept trávení pěti dní v týdnu v kanceláři zastarává, ale celotýdenní práce z domova zároveň vede ke snížené sociální interakci, a potenciálně tedy i k nižší motivaci. Normou pro firmy se tak stává hybridní model práce, kdy zaměstnanci tráví část pracovních dnů v kanceláři a část prací na dálku.
Při zavádění hybridních pracovních uspořádání bude mít zásadní význam transparentnost a jasná komunikace pravidel. Společnosti by také měly brát v úvahu preference a potřeby svých zaměstnanců a nabízet strukturovaný hybridní model spíše než univerzální přístup pro všechny. Tato flexibilita může být významnou výhodou při náboru, protože špičkoví talenti stále více oceňují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, kterou možnost pracovat na dálku přináší. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že hybridní model je zaměstnancům nabízen úměrně velikosti firmy. Samozřejmě za podmínek, že jej umožňuje povaha pozice.
Zároveň firmy nesmí opomíjet potřeby pracovníků v první linii. Tito lidé, kteří jsou nepostradatelní například v pohostinství, zdravotnictví, maloobchodu nebo výrobě, se často cítí nedocenění a přepracovaní. Jejich preference se přitom liší od preferencí kancelářských pracovníků, dávají tak větší důraz na možnost výběru svých pracovních dnů, delší dobu dovolené nebo zkrácené úvazky.
Z uvedeného vyplývá, že práce na dálku skutečně přestává být benefitem v pravém slova smyslu, a proto se firmy musí zabývat tím, jaké jiné benefity zaměstnancům nabídnout tak, aby byly moderní, dostupné odevšad a hlavně smysluplné. Zároveň by měly odpovídat různorodým potřebám zaměstnanců. S moderním digitálním řešením benefitů tak může firmám pomoci Up Česká republika, který svým partnerům nabízí cafeterie eBenefity a eStravenka.
Při výběru mezi modely práce na dálku, hybridními a pouze kancelářskými modely je nezbytné zvážit výhody a nevýhody každého z nich. Neexistuje žádné univerzální řešení, protože každá možnost má svůj vlastní soubor výhod a výzev.
Faktory, jako je spolupráce, produktivita, rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, spokojenost zaměstnanců a firemní kultura, by měly být pro firmy vodítkem při určování nejlepšího řešení.
Výhody: Zvýšená flexibilita, bez dojíždění a lepší rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Zaměstnanci oceňují autonomii a svobodu, kterou práce na dálku poskytuje a umožňuje jim soustředit se na své úkoly bez rozptylování v kanceláři.
Nevýhody: Práce na dálku však může také vést k pocitům izolace a snížené sociální interakci.
Na co nezapomenout: Společnosti musí hledat způsoby, jak podpořit pocit komunity a spojení mezi vzdálenými zaměstnanci. Pomoci může například balíček motivačních nástrojů VERSO, který je součástí aplikace Můj Up, jež v roce 2023 vyhrála ocenění odborné organizace IEA za nejlepší mobilní aplikaci.
Výhody: Kombinuje výhody práce na dálku a v kanceláři a poskytuje zaměstnancům flexibilitu při výběru času a místa, kdy a kde budou pracovat. Umožňuje lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, zkracuje dobu dojíždění a zároveň nabízí příležitosti pro spolupráci a sociální interakci v kanceláři.
Nevýhody: Problémy při koordinaci harmonogramů a udržování soudržné firemní kultury.
Na co nezapomenout: Společnosti musí stanovit jasné pokyny a komunikační kanály, aby zajistily efektivní spolupráci v hybridním pracovním prostředí.
Výhody: Možnost osobní spolupráce a podpora silného smyslu pro komunitu mezi zaměstnanci. Umožňuje okamžitou zpětnou vazbu, spontánní interakce a budování vztahů.
Nevýhody: Může omezit flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců, zejména těch, kteří mají dlouhé dojíždění nebo osobní povinnosti. Práce pouze v kanceláři také vyžaduje značné investice do kancelářských prostor a infrastruktury.
Lze kombinovat se všemi pracovními modely. Jeho zavedení je možné v případě, že se tak zvýší produktivita práce a pokud lze nastavit cíle a nechat zaměstnance zorganizovat si práci podle jejich potřeb. Zároveň je nutné si stanovit jednotný volný den, aby se zaměstnanci v kanceláři potkali.
Pokud jste fanoušci moderních technologií, pak budete nadšení novinkou, kterou v Up Česká republika přinášíme jako první na trhu s benefity. Je to virtuální platební karta! Už žádné plastové kartičky či papírové benefitní poukázky napěchované v peněžence, ale moderní, trendy, bezpečné a ekologické placení. Naši uživatelé jsou pro nás v Up Česká republika alfou a omegou. Neustále pro ně rosteme, vymýšlíme […]
Naše NPS hodnocení letí vzhůru – děkujeme!Moc si vážíme hodnocení a zpětné vazby od našich zákazníků, kteří nám dali hodnocení 75 bodů v NPS průzkumu. Jsme rádi, že máme spokojené a věrné zákazníky a je to pro nás závazek i do budoucna. Spokojení zákazníci jsou pro nás v Up Česká republika středobodem zájmu. Děláme vše pro to, aby byli s našimi službami a produkty co nejspokojenější. […]
AI a její dopad na práci personalistůGenerativní umělá inteligence (AI) a její dopad na práci personalistů – budou mít i nadále co dělat nebo je AI nahradí? Když se začtete do článků o generativní umělé inteligenci (AI), zdá se, že ta co nevidět nahradí spoustu lidské práce. Nebude tedy zapotřebí řídit lidi a personalisté se tak mohou začít domnívat, že je […]
NastUpuje nová éra! A s ní přichází…Zimní vítr nepřivál jen první vločky, ale také velké změny. Možná to otřese celým vaším vesmírem, protože se chystáme pohnout světem HR a firemní motivace. Platforma Můj Up přichází s inovativním balíčkem Universo+, která má jediný cíl – budovat zdravou firemní kulturu odshora až dolů!
Nemůžete zvýšit platy? Zkuste další léky na „zaječí úmysly“ zaměstnanců.Zaměstnavatelé, vlnu žádostí
o zvýšení platu můžete očekávat za tři, dva, jedna… Podle našeho průzkumu vás přes 50 % zaměstnanců už brzy chystá požádat o přidání peněz. Aby ne, rekordní pokles reálných mezd a bobtnající inflace jim jinou možnost nedávají. Vy si ale možná nemůžete dovolit platy zvednout. Pak riskujete, že nespokojení lidé odejdou. A možná i něco mnohem horšího.
Dnešní doba má neúprosné tempo v zavádění technologií a digitalizaci všemožných procesů. Udržet krok s aktuálními trendy, mít stále přehled o novinkách, a přitom zajistit hladký chod společnosti není jednoduché. Aplikace Můj Up představuje skvělé řešení pro vás i vaše zaměstnance.
VstUpte do digitální éry. Usnadněte si práci zapojením moderních technologií.Světová pandemie změnila mnohé, včetně standardního pracovního modelu a nároků zaměstnanců na motivaci a odměny. Stále populárnější je zapojení moderních nástrojů do pracovního procesu, čímž dochází ke zjednodušení
a zpříjemnění práce pro všechny strany. Jak udržet zaměstnance informované a motivované i v době home officové?
Inflace dosahuje nevídaných výšin
a ceny prakticky všeho rostou jako divé. Mnozí zaměstnanci přemýšlí, jak zvládnou nadcházející období, někteří volají po navýšení platu, aby vůbec vyšli a jiní dokonce zvažují změnu zaměstnání, aby mohli dosáhnout na zvýšení svého měsíčního příjmu. Prognózy nejrůznějších odborníků navíc hrozí, že s koncem roku se situace ještě přiostří. Jak vyváznout z této nelehké situace s lehkostí a bez ztráty kytičky?
Jistě jste zaznamenali, že světová pandemie výrazně pomohla urychlit digitalizaci. Firmy dnes mohou podporovat a motivovat své zaměstnance způsoby, o nichž se jim před pár lety ani nesnilo. Dovolte nám inspirovat Vás, jak udržet krok s dnešní digitální dobou.
Konec podpory internetového prohlížeče Internet ExplorerVážení uživatelé, dovolujeme si vás informovat, že společnost Microsoft přestává podporovat internetový prohlížeč Internet Explorer.
Buďte vůči svým zaměstnancům otevření a sdílejte s nimi pravidelně, co se ve vaší firmě děje.Iniciativní zaměstnanci s chutí do práce, to je sen každého zaměstnavatele. Ale kde je vzít? A kolik vás to bude stát? Odpovědi na tyto i další otázky, které se vám právě tvoří v hlavě, naleznete v našem článku. A zaručujeme, že atmosféru ve vaší firmě to pozvedne na vyšší úroveň.
Použijte benefity jako teleport na svoji příští dovolenouVaše benefitní body či volnočasové poukázky vám teď zkrátí čekání…
Průzkum: Až 40 % zaměstnanců bude chtít zvýšení platuZ našeho výzkumu mezi tisícovkou zaměstnanců vyplývá, že se letos firmy musí připravit na vyšší nároky svých lidí. Kromě zvýšení platu je mezi zaměstnanci zájem o nové benefity a hybridní způsob práce z kanceláře a z domova. Naopak zájem o povýšení, nebo bonus za očkování proti covidu v tomhle roce zaměstnance moc lákat nebude. K […]
Návrat do normálu mohou zkomplikovat závislostiNáchylnost k závislostem, kterou přinesla pandemie a práce z domova, nám může zkazit radost z ústupu covidové éry. Konkrétně můžeme vinit nedostatek společenského života, strach o blízké a práci nebo změnu režimu a nové povinnosti spojené například s distanční výukou. Ne každý to ustojí, a tak sáhne třeba po sladkostech, počítačových hrách, nebo alkoholu.
Kalendárium HR událostíHR svět prochází bouřlivými a stále se zrychlujícími změnami. Pokud je personalistika vaším životním posláním, v téhle situaci si jen těžko můžete nechat „ujet vlak“. Aby se to nestalo, už dnes vám dáváme vybrat z HR akcí pro rok 2022. Každá z nich funguje jako lístek do první třídy na vaší cestě k rychlé orientaci […]
Zajímá vás, jak vládní konsolidační balíček ovlivní zaměstnavatele a jak můžete efektivně optimalizovat své náklady?
Optimální hodnota stravenky pro rok 2024 je 211 KčVe světle nového roku přinášíme povzbudivé zprávy o stravenkách pro rok 2024. S ohledem na současnou ekonomickou situaci a rostoucí ceny obědů optimální hodnota stravenky vzrostla. Nečekejte proto, a navyšte svým zaměstnancům hodnotu stravenek a eStravenky co nejdříve.
Důvěra je v práci důležitá pro 9 z 10 lidí, současné krize ji oslabujíDůvěra v nadřízeného je důležitá pro 90 % zaměstnanců. Pro 9 z 10 lidí je také podstatné, aby jejich nadřízený důvěřoval jim. V posledních složitých letech prochází ale důvěra ve firmách velkým testem. A zaměstnanci pociťují spíše její pokles, obzvlášť to platí pro zkušenější lidi nad 50 let. Na spokojenost zaměstnanců přitom může mít větší […]
Průměrná mzda reálně klesla o necelých deset procent. Už potřetí v řaděReálné mzdy Čechů klesají, a to i navzdory tomu, že průměrná mzda roste. Ve druhém čtvrtletí vzrostla oproti stejnému období předchozího roku o 4,4 procenta. Vlivem inflace reálné mzdy spadly o 9,8 procenta, vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Pro většinu zaměstnavatelů je přitom nereálné držet s inflací tempo.
McKinsey & Company Nejoblíbenější zaměstnanecké benefity přelomu roku„Pandemie se stala živnou půdou pro rozvoj závislostí a nejedná se…
Stéphane NICOLETTI Nejlepší dárek je ten, který si můžete vybrat sami. Víte komu, my víme jak.Přemýšlíte, jak na Vánoce odměnit své zaměstnance a lámete si hlavu…
Pandemie se stala živnou půdou pro rozvoj závislostí. Jak je rozpoznat a předcházet jim?Vývoj posledních týdnů ukazuje…
O zvýšení platu se bojí říct 30 procent zaměstnanců, vyplývá z průzkumu.Z průzkumu společnosti Up Česká republika vyplývá…
Nevyhazujte to! Nabídněte použité věci kolegům s funkcí BazarNež vyhodíte použité kolo, nábytek, oblečení nebo cokoli dalšího…
Up Česká republika Na letošní konferenci People Management Forum HR Know How nesmíme chybětLetošní největší akce PMF…